SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Thursday, September 30, 2010

PENYAKIT TOP 10 KE EMPAT: OBESITI , THE NOISY KILLER

Salam semua sahabat saya. 

Kali ni saya nak bincang tentang gemuk. Cuba tengok badan anda sekarang? Anda rasa anda gemuk ke tak? Syyyyy…jawab dalam hati je.

Gemuk atau nama glamernya obesiti telah menjadi masalah kesihatan dunia. Bukan sahaja di Malaysia, bahkan seluruh dunia terutama di Eropah gemuk manjadi punca masalah kesihatan. Mungkin anda juga salah seorang daripadanya..:) jangan marah aaaa.

Kalau darah tinggi dipanggil The Silent Killer,  maka Gemuk saya gelarkan Noisy Killer. Sebab gemuk ni pembunuh yang kecoh. Semua orang bising-bising pasal gemuk, anda sendiri pun tahu bahaya gemuk tetapi masih ramai yang masih sakit sebab gemuk.


Sapa yang dipanggil gemuk?

Apa punya soalan da….kalau tanya budak-budak pun tahu. Saya amat pasti anda tahu bezakan sapa yang gemuk dan sapa yang kuruskan.
Kalau ikut WHO kena kira BMI( Body Mass Index ) =

     
        
     Berat Badan( Kg )
     Tinggi(m) x Tinggi(m)
  

  Cuba kira BMI anda, lepas tu rujuk bacaan kat sebelah  . Tengok anda dalam kategori mana? Kalau gemuk dan obesiti kena jaga-jaga.Tapi kalau dah masuk zon BAHAYA cepat-cepat minta tolong.                                            

Indeks Jisim Badan
StatusBMI
KurusKurang 20.6
Normal20.7 - 26.4
Gemuk26.5 - 30.9
Obesiti31.0 - 45.2
BahayaLebih 45.3













Punca gemuk

Sebenarnya gemuk ialah hasil daripada usaha sendiri. Gemuk tak terjadi kalau kita tak berusaha sungguh-sungguh untuk gemuk. Kadang-kadang saya pelik, selalunya kita akan gembira kalau impian kita tercapai selepas susah payah berusaha. Tetapi dalam kes gemuk ita marah dengan apa yang kita usahakan. Seperti ramainya orang nak masuk syurga, tapi buat jga perbuatan yang membawa ke neraka.




1. Makan

Anda rasa apa puncanya? Cuba fikir? Yaaaa…betul. MAKAN. Gemuk ialah hasil daripada usaha kita makan. Kita makan bersunggh-sungguh maka tercapailah hasrat menjadi gemuk. Maknanya kalau kita makan makanan untuk gemuk, maka gemuklah, kalau kita makan untuk kurus maka kuruslah. Sebenarnya kita yang pilih.

Gemuk terhasil daripada pengambilan jumlah kalori berlebihan daripada keperluan badan. Maknanya kita amat pemurah, bagi makan badan makan berlebihan daripada apa yang perlu.




2. Kurang aktiviti fizikal
Gemuk ni terhasil juga daripada anda tidak aktif fizikal. Seperti kita pam tayar kereta, makin dipam makin kembung tayar tu. Sebab apa? Sebab angin yang masuk tak keluar, angin masuk ada, angin keluar takda. Cuba kita cucuk tayar tadi, tayar akan jadi kempis sebab angin tadi dah keluar.

Macam juga gemuk ni, angin masuk tu ialah makan dan tayar pecah tu ialah aktiviti fizikal. Kalau kita makan melebihi yang keluar maka gemuklah kita. Sebab tu kalau anda nak kempiskan tayar  kena pecahkan tayar, maknanya kena banyak aktiviti fizikal, senaman.



3.Genetik/keturunan

Ini pun satu sebab gemuk. Ada keluarga yang semua ahlinya gemuk. Kalau emak ayah gemuk, anak-anak pun boleh gemuk. Mungkin ada dikalangan  kenalan anda yang makan sikit tetapi hasil banyak. Ada juga yang makan banyak tetapi tetap kurus. Jeleskan? Selalunya kalau gentik ni, makan sikit tetapi badan kussssss semangat.



Kenapa takut gemuk?

1.    1.   Tak cantik- saya rasa inilah yang paling orang takut. Kalau anda nak kurus atau gemuk? Tak payah jawab, dah tahu jawapannya. Sebab itu terlalu banyak produk pelansingan,pusat pelansingan dan alat bantuan pelansingan dalam pasaran. Semuanya dakwa boleh jadi kurus dan cantik.

Dah berapa ramai yang menjadi mangsa kesan sampingan ubat, tak berjaya, putus asa.  Saya nak beri pandangan saya, kalau anda nak kurus tidak ada jalan singkat dan mudah. Rahsianya anda kurangkan makan yangmenggemukkan dan tingkatkan aktiviti fizikal. Bagi saya tidak ada satu produk yang berkesan kalau anda tidak amalkan rahsia ini.Produk ni hanya membantu sahaja.

Sebab tu saya amat tidak setuju kalau ada pihak kata makan ubat saya ni anda jadi kurus tanpa perlu berdiet dan bersenam. Piiiiirahhhh….( maaf emosional sikit ).

  1. Sakit jantung- gemuk akan menambahkan beban kepada jantung. Yelah kalau badan dah besar, maka beban lagi tinggi. Maka jantung terpaksa bekerja kuat. Dahla kuat salur darah plak tersumbat. Sebab itulah gemuk saja boleh menyebabkan jantung sakit.

   3. Masalah tidur- kalau anda perasan, orang gemuk ni selalu mengantuk. Pagi-pagi dah takda mood, letih je. Sebab apa? Bila gemuk, salur pernafasan akan menyempit, udara dan oksigen tak lancer masuk ke badan dan seterusnya ke otak. Sebab tu mereka kuat berdengkur. Ada satu penyakit dipanggil sleep apnea- berhenti bernafas ketika tidur banyak terjadi pada orang gemuk. Bila oksigen tak cukup ke otak sebab tu mereka mengantuk dan letih saja.




4. Sakit sendi- bila badan dah berat, beban yang terpaksa di tanggung oleh sendi, terutamanya lutut bertambah. Sebab itu orang gemuk lutut mereka tak tahan lama. Jadi osteoarthiris.
    Banyak lagi komplikasi gemuk ni, cukuplah ini sebagai perhatian sebab inilah komplikasi biasa yang berlaku.





    Semua sakit ini boleh dicegah sebab obesity boleh dicegah. Bagaimana, sabar ye…selalulah melawat blog ini ye dan war-warkan kepada kawan-kawan. Saya akan dedahkan tips untuk kurangkan berat badan yang saya amalkan nanti.
    Tungguuuuuu









    No comments:

    Post a Comment