SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Monday, September 20, 2010

PENGENALAN 6 PINTU PENYAKIT

Salam semua....kali ni saya nak terang secara pengenalan semua pintu penyakit yang saya sebut dalam posting lalu. Baca betul-betul sampai habis, dapatkan gambaran mula sebelum saya nak terang detail nanti. Kalau tak faham boleh tanya, jangan malu-malu.

Baik kita mulakan dengan pintu :....

1.Pintu Makan

    Ini adalah pintu paling utama terjadinya penyakit. Dan juga pintu paling susah untuk dijaga. Apa maknanya? Apa yang anda faham dengan makan? Maknanya cara kita makan,apa?banyak mana?bila?kenapa?

    Apa saja yang kita masukkan ke dalam mulut dan terus terjun ke perut atau nama lain lubuk penyakit. Banar kata Nabi kita, perut adalah punca  penyakit. Sebenarnya bencana mulut ini bukan sahaja dalam bab mengupat, fitnah, mengadu domba dn sebagainya, tetapi juga dalam bab kesihatan. Pendek kata, kalau kita mampu jaga mulut kita, maka amanlah dunia. Banyak penyakit dalam masyarakat kita berpunca daripada mulut. Adik beradik bergaduh disebabkan mulut. Orang sanggup berbunuh disebabkan mulut. Benar kata orang dulu-dulu. Kerana mulut badan binasa.

    Begitu juga dengan kesihatan badan kita. Strok, serangan jantung, kencing manis, darah tinggi, kolesterol tinggi, gout, gastrik, sebahagian kanser dan beratus lagi senarai panjang penyakit dan diagnosis berpunca daripada apa yang anda makan. Malangnya kita tidak pernah kisah, ataupun tidak pernah tahu sebab tidak ada siapa yang bagitahu, atau kita buat-buat tak tahu tentang maknan kita. Tapi saya akan bagitahu, kerana berates penyakit dapat dicegah dengan kita jaga apa yang masuk dalam mulut kita. Nak tahu ?  Tungguuuuuuuuuuuuuuu..........



2.Pintu kuman

    Ini pun satu lagi pintu yang menjadi punca kepada banyak penyakit manusia. Allah jadikan dalam dunia ni banyak alam. Ada yang nampak macam alam haiwan dan tumbuh-tumbuhan( flora dan fauna ), alam dunia dasar lautan, alam angkasa lepas. Ada juga alam yang kita tak dapat lihat dengan mata kasar seperti alam mikroorganisma, hanya dapat dilihat dengan bantuan mikroskop. Virus, bakteria, kulat( fungus ), parasit dan banyak lagi. Semua makhluk ni hidup bersama kita, bahkan tinggal dalam badan kita. Sebahagiannya memberi manfaat dan sebahagiannya penyebab penyakit.

   Bencana H1N1, leptospirosis( kencing tikus ),denggi dan banyak lagi yang menjadi masalah negara adalah disebabkan kuman.Kita berperang dengan musuh yang tidak nampak. Peperangan yang kita rasa kita menang tetapi telah mengorbankan banyak nyawa dan jiwa, bazirkan puluhan juta wang dan tenaga.

   Namun kita semacam terlupa untuk mencegah musuh kuman ini diperingkat awal. Nanti kita akan bincangkan apa yang kita boleh buat dengan penuh strategi untuk kita menewaskan musuh kita ini....apa pun tungguuuuuuuuuu........

3. Pintu Imun Gila  ( Autoimmune )

    Saya yakin anda pasti tertanya-tanya apa maknanya Imun Gila ni kan? Memang punca penyakit ni tak ramai yang tahu tetapi banyak sangat berlaku. Dan kes-kes yang melibatkan imun gila ini makin bertambah di seluruh dunia. Terus terang cakap, doktor pun susah nak explain kenapa jadi begitu.
    Dalam badan kita, ada satu sistem dipanggil Sistem Imun Badan. Sistem ini melindungi badan daripada serangan kuman dan kanser. Sepatutnya imun ni melindungi badan sendiri, tetapi kadang-kadang dia jadi gila ( dipanggil Autoimmune disease ). Bak kata pepatah “ Harapkan pagar, pagar makan padi “ . Dia jadikan sel-sel badan sendiri sebagai sasaran. Serangan kepada sendi jadi arthritis, salur darah jadi vasculitis, otot jadi myositis, hati jadi hepatitis dan boleh melibatkan semua sel seluruh badan. 

     Systemic Lupus Erythromatosis( SLE ), Rheumatoid Arthritis adalah contoh yang banyak berlaku. Yang menggerunkan sesiapa sahaja boleh kena sakit ni, tetapi yang sedikit berita buruk buat kaum wanita, WANITA lebih berisiko untuk menghidapi masalah ini.

Mesti anda tertanya-tanya kenapa imun jadi gila? Susah nak explain. Tapi saya akan perincikan dalam posting akan datang...tungguuuuuuuuu.........




4. Pintu Cari Penyakit

         Punca ni pun menjadi masalah besar kepada masyarakat. Sebab apa saya namakan cari penyakit? Sebab kita yang cari sendiri. Kemalangan jalanraya, bergaduh, makan racun, bunuh diri , ni semua adalah berpunca daripada sikap kita sendiri. Inilah juga banyak pesakit datang hospital.

      Kadang-kadang muncul juga fikiran jahat saya, pesakit yang datang, kadang-kadang nak bunuh diri, kemalangan sebab rempit, tapi doktor beria-ia tolong dia. Mereka nak mati tapi doktor penat lelah selamatkan mereka. Tapi fikir balik, tak bolehhhh...tugas doktor ni rawat orang sedaya mampu. Tak kira apa sebab mereka buat gitu.  Mulianya doktorkan? ...:)

Boleh cegah ke sakit macam ni. InsyaAllah boleh.  Nanti saya bincangkan lebih lanjut yeeeeeeeee.........



5. Pintu Keturunan   

      Ya, mungkin anda tertanya-tanya, macamana keturunan boleh jadi punca penyakit. Sebenarnya kita mewarisi gen ibu dan bapa, nenek dan moyang kita. Bukan sahaja sifat-sifat fizikal, mungkin muka anda mirip muka bapa atau nenek anda, tetapi anda juga mewarisi sakit mereka.

      Thalasemia umpamanya, hanya akan terjadi jika ibu dan ayah pembawa gen thalasemia. Kalau salah seorang sahaja pembawa, seorang normal, thalasemia tidak akan berlaku.

      Pesakit yang bapa atau keluarga meninggal sebab serangan jantung pada umur muda, berisiko untuk mendapat serangan yang sama.

     Dan banyak lagi penyakit yang disebabkan oleh genetik. Jadi sebelum anda mencari kekasih dan beristeri, anda patut siasat juga keturunannya. Tapi selalunya cinta itu buta, semuanya indah belaka. Bak kata jiran saya, masa bercinta kentut pun wangi.

     Saya akan bercerita lagi mengenai keturunan macamana yang anda patut pilih untuk melahirkan zuriat yang sihat. Tunggu tau


6. Pintu Jiwa Kacau

      Saya namakan pintu ini jiwa kacau kerana punca penyakit ini datangnya daripada jiwa yang tidak tenteram. Sebenarnya manusia terjadi daripada dua unsur; jasad dan roh.

      Penyakit jasad mudah kita kenali dan rawat sebab kita rasa sakit kita akan cari ubat.Namun sakit roh atau jiwa ini, kita susah nak kenali sebab jiwa kita tidak dapat lihat dan pegang.

     Trend masakini menunjukkan masalah sakit jiwa ini makin serius di seluruh dunia. Mania, skizoprenia, kemurungan antara sakit yang menghantui seluruh dunia kerana kes bertambah dari tahun ke tahun. Di Malaysia sahaja, dijangka akan bertambah berlipat kali ganda. Sekarang pun anda boleh rasa sendiri, cuba anda baca Harian Metro selama seminggu macam-macam kes pembunuhan kejam, buang anak, merompak, rogol.

     Semasa artikel ini ditulis, heboh kes pembunuhan Dato Sosilawati, jutawan kosmetik yang dibunuh bersama tiga rakan yang lain. Pembunuhan di luar kotak pemikiran manusia normal. Di hentak,ditikam, dibakar dan abunya dihanyutkan dalam sungai. Kejam !!! Sadis!!!Ngeri!!!

   Bagi saya orang yang sanggup membunuh sekejam ini ada masalah mental. Jiwanya begitu sakit parah.Kenapa jadi begitu? Bolehkah perkara sebegini dicegah? Jawapan saya YA boleh dicegah. Tutup Pintu Jiwa Kacaunya……..nak tahu lebih lanjut, seperti biasa tungguuuuuuuuuuuuuuuuu……..

Itulah sebagai pengenalan kepada pintu penyakit yang menjadi punca sakit. Selepas ini kita akan berkongsi lagi secara lebih terperinci setiap satu daripada Pintu Penyakit ini. InsyaAllah, selepas ini anda akan lebih faham selok belok penyakit dan bijak untuk mencegahnya….



SEBARANG KOMEN DAN CADANGAN BOLEHLAH TULIS DIPETAK KOMEN ATAU EMEL KE   jagabadan@gmail.com.

Jumpa lagi…  
   

No comments:

Post a Comment