SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Friday, October 1, 2010

PENYAKIT TOP 10 KELIMA: SERANGAN JANTUNG

Tanda universal sakit dada serangan jantung.
Tangan diletakkan di sebelah kiri dada

Salam semua, harap anda terus komited untuk menjaga badan anda. Kali ini, kita dah samapai ke penyakit yang ke-5 daripada Top 10 bencana daripada Pintu Penyakit Pertama-Makan

Pernah anda terfikir kenapa di Malaysia ni wujudnya Institut Jantung Negara( IJN )? Why? Kalau sesuatu yang besar berlaku mesti serius masalah itu. Kenapa sakit jantung ini diangkat sampi ke peringkat Negara? Kenapa tidak ada Pusat Jerawat Negara ka, Institut Strok Negara Ka?

Ya, ini disebabkan penyakit jantung ialah pembunuh nombor  1 di Malaysia. Kalau anda duduk seharian di hospital, tidak ada satu hari yang terlepas tidak ada sakit jantung yang masuk ke wad. Mesti ada. Dan majority daripada mereka ialah orang Melayu.

Bagaimana boleh terjadi?

Lihat plag yang menyebabkan salur darah
tersumbat
Serangan jantung ni terjadi kerana komplikasi daripada The Three Stooges yang saya sebutkan sebelum ini, kencing manis, darah tinggi, kolesterol termasuk juga obesity. Kalau anda pengidap salah satu sakit ini, maknanya anda berpotensi untuk dapat serangan jantung. Bahkan kalau anda masih ingat di dalam posting kencing manis, saya ada ingatkan, pesakit kencing manis tidak dapat lari daripada komplikasi, pasti akan dapat serangan jantung, strok dan lain-lain.

Ingat lagi  apa yang The Three stooges buat kat salur darah? Mereka akan bentuk plag bagi salur darah tersumbat. Bila tersumbat darah tak sampai ke jantung, maka jawabnya sel-sel jantung lemas (ischemia). Kalau tak diselamatkan sel jantung akan mati( infarction ). Sel jantung mati tidak boleh tumbuh semua. Tak macam sel kulit, kalau rosak boleh tumbuh lain. Patah tumbuh hilang berganti. Tapi sel jantung patah terus hilang selama-lamanya.

Biasanya orang yang kena serangan jantung ni akan sakit dada dan datang mengejut. Biasanya sakit dada tu ada kaitan dengan aktiviti fizikal. Sakit dada bila berjalan jauh ke, angkat barang berat ke, terkejut ke. So siapa yang terasa tak sedap dada bila buat aktiviti fizikal ni dan hilang bila berehat kena cepat-cepat periksa. Takut-takut jantung.

Siapa yang berisiko?

Ada 2 kategori risiko. 1. Risiko tak boleh ubah( non modifiable )
                                       2. Risiko boleh ubah ( modifiable )

Risiko tak boleh ubah

Risiko ini tak boleh buat apa. Kalau anda ada anda kena terima dan berhati-hati je. Tak boleh ubah
1.1    Umur – lagi tua kita, makin berisiko untuk dapat serangan jantung. Macamana nak ubah umur, mahu tak mahu kita akan tua juga. Pakailah apa produk anti penuaan pun, kulit je Nampak muda tapi body tetap tua.

1.2   Jantina – lelaki lebih berisiko. Kalau anda seorang lelaki seperti saya, kita tetap ada risiko. Tak kira lelaki sejati atau palsu. Lelaki tetap lelaki. Tapi perempuan jangan seronok sangat sebab risikoserangan jantung akan meningkat mendadak apabila menopause.

1.3   Keturunan- ini satu lagi faktor yang kena terima. Jika ada dikalangan keluarga kita yang kena serangan jantung umur muda, lelaki –bawah 45, perempuan bawah 50. Maka kita sebagai pewaris keluarga pun berisiko. Bukan mewarisi harta saja tetapi juga penyakit.


Risiko boleh ubah

Inilah risiko yang amat perlu diberi perhatian kerana kita boleh buat sesuatu untuk cegah serangan jantung. Kalau kita control betul-betul risiko ini, kita boleh elak serangan jantung. Best kan?

1.1                        Kencing manis- Rasanya saya tak nak panjangkan lagi cakap kencing manis ni. Boleh pergi ke posting terdahulu.

1.2                        Darah tinggi- pun anda bleh pergi ke posting terdahulu

1.3                             Kolesterol – pun sama, baca jangan tak baca artikel terdahulu.

1.4                           Obesiti- pun sama. Baca posting terdahulu.

1.5                                               Kurang aktiviti fizikal- jangan nak bersenam atas katil je. Orang sekarang semuanya senang, semua swastakan kat mesin. Semua instant. Basuh kain, kerja rumah semuanya mesin buat sekarang. Apa yang kita buat, duduk atas kerusi, tekan remote Astro. Lepas satu channel ke satu channel. Dari hutan Animal planet ke CSI New York , sampai ke angkasa lepas Discovery. Habis dunia kita pusing sambil duduk atas kerusi sambil makan.

1.6                                               Merokok- ini satu risiko yang besar. Saya pernah jumpa pesakit serangan jantung muda lagi, dalam 27 tahun, ahli sukan, tidk ada darah tinggi kencing manis. Paras kolesterol optimum. Slack nya hanya dia merokok. Perokok berisiko amat besar berbanding orang biasa. Merokok ni umpama kita jemput sakit datang ke badan. Lambat laun ana akan dapat sakit. Saya akan tulis artikel khas mengenai rokok nanti.


Semua masalah ini berpunca daripada makanan kita. Bencana mulut.  Tapi berita gembira sebab semua ni boleh dicegah. Persoalannya adakah anda mencegahnya. Atau anda mangsa seterusnya……
                                                

  SAYANGILAH JANTUNG ANDA



1 comment:

  1. Salam.. ini artikel dlm The Star.. Memang membimbangkan tahap kesihatan di Malaysia..
    Pencegahan merupakan tindakan terbaik.

    http://usanathuanmim.blogspot.com/2010/10/malaysians-are-some-of-worlds-youngest.html

    Statistik:

    1) Malaysia has some of the world’s youngest heart attack patients

    2) One in five Malaysians under 50 are at risk, while 20% of heart attack victims are also under 50.

    3)The rate of cardiovascular disease in Malaysia is almost similar to developed countries. Our heart attack patients are about 6 - 9 years younger than the developed world !!

    4) Malaysia had an unusually high percentage of people with high cholesterol and blood pressure

    5) About 25% of Malaysians suffer from high blood pressure. People with high blood pressure are 2X more likely to get heart attacks, and 4X more likely to suffer strokes.

    6) A third to half of all heart attack patients die before reaching hospitals.

    ReplyDelete