SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Saturday, September 25, 2010

TOP 10 PENYAKIT PINTU PERTAMA: MAKAN

Salam semua sahabat sihat…kali ni saya nak senaraikan 10 penyakit yang berpunca daripada perut. Kalau nak senaraikan terlalu banyak, tetapi saya akan senaraikan penyakit yang menjadi fokus utama saya untuk saya bincangkan.

 Penyakit ini saya yakin anda semua pernah dengar, mungkin juga anda salah seorang pesakit, ataupun ibu dan bapa anda menjadi mangsa sakit, ataupun orang tersayang, rakan-rakan,sahabat-sahabat,guru-guru atau siapa saja kenalan yang menjadi kerakusan perut mereka.


   1. Diabetes mellitus(kencing manis)
       2. Darah tinggi ( hypertension )
       3. Kolesterol tinggi ( hypercholesterolemia /dyslipidemia )
       4. Obesiti ( kegendutan )
       5. Serangan jantung
       6. Strok
       7. Kaki gangrene ( kaki busuk )
       8. Kegagalan buah pinggang ( End Stage Renal Failure )
       9. Batu karang
     10. Gaut ( gout )


Cukuplah 10 penyakit pilihan ini dahulu. Inilah yang menjadi punca ramainya pesakit masuk hospital dan menjadi ketakutan masyarakat. Tetapi sebenarnya boleh dicegah, dengan syarat kena ada ilmu.Siapa tahu, anda mangsa seterusnya, minta dijauhkan.  
Saya akan bincangkan satu persatu dan langkah mencegahnya. Nak tahu? Tungguuuuuuuuu….

-------------------------------------------------------------------------------------------

Satu permintaan kecil saya, kalau anda suka artikel saya, tandakan SUKA pada petak dibawah   ye. Sebagai motivasi kepada saya terus menulis.
Sebarang komen tuliskan dalam petak KOMEN.
Sebarang masalah, boleh emelkan kepada saya.

No comments:

Post a Comment