SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Sunday, October 3, 2010

SOALAN PEMBACA: KENCING MANIS MENGANDUNG, BAHAYA KE?

Salam semua. kali ni saya nak jawab soalan yang diajukan kepada saya berkenan kencing manis semasa mengandung..

Apa itu kencing manis semasa mengandung(gestational diabetes mellitus) GDM?

Kencing manis yang hanya berlaku kepada ibu-ibu yang mengandung. Yang pasti golongan bapa-bapa tak kena sebab tak mengandung..:). Selepas bersalin kencing manis pun hilang.

Siapa yang berisiko?

v  Ahli  keluarga peringkat pertama( ibu,bapa ) yang  mempunyai kencing manis
v  Ibu yang mempunyai sejarah kencing manis semasa mengandung pada kandungan terdahulu
v  Ibu yang berumur 35 tahun ke atas( makin tua umur  makin berisiko, so kalau nak mengandung pulun masa muda)
v  Ibu yang gemuk/obesity
v  Sejarah bayi besar semasa kandungan terdahulu
v  Ibu yng merokok( hodohlah kalau perempuan merokok )


Bagaimana boleh berlaku?

Secara jujurnya tidak dapat dipastikan secara pasti kenapa GDM berlaku. Betapa lemahnya ilmu manusia dibandingkan dengan ilmu Allah).

Penjelasan paling diterima ialah insulin tidak berfungsi seperti pagar rumah, pagar ada tapi tak kukuh. Maka rosak juga rumah. Insulin ada dalam badan tetapi tidak dapat berfungsi. Ini kerana semasa mengandung banyak hormon  yang dihasilkan yang menyebabkan insulin tidak dapat berfungsi( dysfunction ) dengan elok. Maka kencing manis pun terjadi.

#Sebenarnya terlalu kompleks nak terang, tapi cukuplah kalau faham setakat tu. Kalau nak tau lanjut kena pergi medical school.

Skrin test

Semua  ibu mengandung yang berisiko seperti  atas perlu melakukan Glucose Tolerance Test( Ujian Minum Air Gula ). Menurut isteri saya, memang teruk kena minum air gula tu sampai nak muntah. Tak taulah saya sebab tak pernah kena.
Kalau positif kira ada GDM. Pastu kena buat ujian gula empat kali ( Blood Sugar Profile )

Kenapa takut sangat kencing manis semasa mengandung ni?

Umumnya, kencing manis semasa mengandung ni kesannya lebih kepada bayi. Terbalik dengan darah tinggi, kesannya lebih kepada ibu.

Macrosomic baby( bayi besar )
Antara kesan kepada bayi : 

·         1.  Bayi besar (Macrosomic baby)-menyebabkan kesukaran bersalin
·        2.   Bayi meninggal dalam kandungan. Selalunya semasa lewat kandungan. Memang sedih sebab terpaksa lahir macam biasa tetapi anak dah meninggal.

·         3.  Kecacatan bayi- proses pembentukan bayi terganggu meyebabkan bayi berisiko untuk cacat.

Ubat?

Kelahiran dengan bantuan alatan disebabkan oleg macrosomic baby
Tidak ada pilihan melainkan cucuk insulin. So kalau anda atau ahli keluarga ana ada kencing manis semasa mengandung tolonglah jaga betul-betul. Cucuk insulin betul-betul. Kasihanilah baby dalam kandungan. Janganlah malas-malas.


Harapnya ada manfaat artikel saya ni. Ada orang kata terlalu ringkas. Ya saya akui ringkas sebab saya tulis bukan untuk pelajar perubatan atau doctor. Tapi untuk orang ramai. Kalau anda berminat betul-betul, boleh hubungi saya. Kita boleh sembang panjang.
Jumpa lagi……..wassalam

1 comment:

  1. SLM.INGIN MCUBA JUS DELIMA POMEPURE YG 100% ASLI.HUBUNGI 0199311274 AZIZ http://jusdelima83.blogspot.com-amat baik utk kencing manis..bleh tgk testimoni.tq

    ReplyDelete