SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Sunday, October 3, 2010

MOTIVASI SIHAT: JANGAN SAMPAI SAKIT DATANG MENGETUK BADAN, JAGA BADAN ANDA SEKARANG!!!

Pagi ni saya bangun awal sikit, sementara tunggu azan Subuh saya capai paper Kosmo dan Metro di atas meja. Beli kelmari tapi tak baca pun. Helai demi helai saya buka paper tu. Saya tengok betapa banyaknya iklan –iklan yang mengajak untuk jadi usahawan dan jutawan.

Seminar  usahawan, bengkel jutawan, ada yang promosi pecah panggung, ada yang ajak anda jadi cantik dan menawan, ada yang tawarkan produk kulit halus, ada yang tawar kotrak farming ikan kelisa dan banyak lagi.  Kalau buka Metro penuh dengan iklan.Semuanya nak bantu anda jadi jutawan dan cantik. Banyak duit dan cantik.

Sebenarnya HARTA dan KECANTIKAN ialah idaman setiap manusia. Sapa yang tak mahu nampak menawan dan kaya. Anda nak? Saya pun mahu. Sebab tu umpan Kecantikan dan Kekayaan amat berkesan untuk melariskan bisnes.

Namun ada satu perkara yang dilupakan. Kesihatan badan. Ya ini antara nikmat besar yang Tuhan berikan kepada kita yang kita take for granted. Nikmat yang banyak memperdaya manusia. Ramai yang tidak pernah terfikir da merasakan betapa bertuahnya mereka kerana sihat lagi harini.

Bila kita menghagai kesihatan? Ya bila kita sakit. Apa guna harta banyak tapi tak boleh makan yang seap-sedap. Apa guna cantik kalau anda terpaksa menderita ksakitan. Cukup dengan sakit badan dan selsema. Kalau kita pening dan sakit tekak. Kita akan usaha cari ubat untuk cari sihat. Tu tak kena sakit kronik lagi, macam kanser, serangan jantung dan strok. Penyakit yang tidak ada penawarnya. Masa tu kita sanggup bergolok bergadai harta untuk beli sihat. Kadang-kadang kita hanya tersedar bila dah terlewat. Bila penyakit dah diperingkat kritikal dan tak boleh diubati lagi.

Umumnya apa sakit pun, banyak usaha dan cara untuk cegah dan rawat diperingkat awal. Lagi awal lagi baik. The best semasa anda masih sihat.

Saya nak anda semua ada satu pemikiran. Fikiran apa? Agenda sihat dalam hidup. Seperti anda ambil insuran /takaful nyawa dan keluaraga. Seperti anda sungguh-sungguh cari harta. Seperti anda buat simpanan untuk hari tua. Begitu jugalah anda mesti masukkan agenda JAGA BADAN, CEGAH SEBELUM PARAH dalam hidup. Anda kena ada “major plan” untuk kekal sihat sampai tua.
Semuanya bermula dengan minda anda. Anda kena mula dengan kefahaman dan diterjemahkan ke dalam keazaman. Seterusnya bertindak.  

Itulah hasrat saya. Jadi saya seru semua marilah kita sama-sama jaga badan kita. Jaga badan sampai tua. Jadi rajin-rajinlah melawat blog ini. Kalau perlu kita boleh bekerjasama dalam apa jua bentuk, program,seminar dll.
Jom jadi sahabat sihat!!!!

2 comments:

  1. kpd yg ingin vitamin tuk kesihatan tubuh badan produk dari Shaklee boleh ke blog saya di http://dzladyzwardrobe.blogspot.com
    Bcomplex, Vitamin C,E, Alfalfa, Garlic Complec, ESP dan sbgnya

    ReplyDelete