SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Saturday, October 9, 2010

STRATEGI 2 CEGAHPINTU PENYAKIT PERTAMA : MAKAN- PASTIKAN MINUM AIR REVERSE OSMOSIS( RO )

Salam Sihat semua….
Selepas kita bincang strategi 1 : Bina Minda Sihat Tulen. Sekarang kita masuk strategi ke 2 untuk kekal sihat.

AIR amat penting kepada badan. Setakat mana penting? Amat-amat penting. 70%  badan manusia ialah air. Sel badan, darah dan hampir semua struktur badan terdiri daripada air. Maknanya manusia mustahil hdup tanpa air. Tiada air ertinya MATI.

Sebab itu kita perlu minum air tiap-tiap hari. Kena minum. Kalau kita belajar sikit sains, badan manusia ini ada sistem khas bekerja untuk pastikan air cukup dalam badan.

Kalau air tak cukup hampir semua fungsi badan terganggu, buah pinggang rosak, garam badan kacau, tekanan darah rendah, meracau dan banyak lagi.

Persoalannya apa air yang paling selamat diminum? Saya nak berkongsi pengetahuan dengan anda semua. Saya dapat maklumat ini daripada satu seminar yang dibuat di Hospital Sultanah Bahiyah. Ada seorang speaker tu PhD dalam air. Saya amat tertarik isu yang diutarakan.

Dia kata ada satu research yang dibuat di beberapa negara termasuk Malaysia. Mereka kumpul darah bayi immediate selepas bersalin dan buat analisa kandungan. Hasilnya menggerunkan. Amat membimbangkan. Professor tu cakap dalam darah bayi yang betul-betul baru lahir dah ada heavy metal dalam darah, antibiotic dan pelbagai bahan kimia. Bukan satu negara bahkan seluruh dunia.

Dari mana semua bahan kimia ini datang? Mereka buat kesimpulan bahawa puncanya daripada air minuman. Sekarang ni air yang datang ke rumah kita, yang kita minum, masak dan pakai seharian amat tercemar. walaupun sudah dirawat.

Penggunaan bahan kimia dalam semua makanan dan minuman, antibiotik yang tidak terkawal telah mencemarkan sumber air. Dalam nada sinis professor tu kata, kalau kita sakit tak perlu ambil antibiotik di klinik, cukup minum air paip je sebab dah ada antibiotik dalamnya.

Di akhir seminar dia bagi penyelesaian. Dia kata cara paling selamat untuk bekalan air minum ialah Air Reverse Osmosis. Reverse Osmosis ni ialah air tulen yang tidak bercampur apa-apa garam mineral.
Apa pendapat kata air RO ini air mati sebab hanya air je takde mineral. Sebenarnya badan kita hanya perlukan air tulen ( H2O ). Mineral badan kita boleh dapat dalam diet harian kita.


Justeru, saya amat seru kepada semua pembaca dan sahabat sihat, sebarkanlah maklumat ini kepada semua supaya kita lebih kekal sihat .

Dalam pasaran sekarang ni dah banyak syarikat jual air RO. Ada juga jual dalam botol. Apa yang saya guna? Saya guna penapis air Reverse osmosis ELKEN. So far saya amat berpuas hati dan yakin. Mesin mesra pengguna dan Nampak elegen. Harga pun ok, boleh bayar ansuran.
PS : Kalau berminat saya boleh tolong uruskan, di mana sahaja dalam Malaysia.

Inilah filter ELKEN BIO PURE KEN 2 saya.
Yang telah membantu saya kekal sihat



Inilah hasil tapisan air dari paip rumah.
Asalnya putih melepak filter dah jadi sekotor ni.
Bayangkan kotoran ni masuk dalam badan.


Tak kiralah apa yang anda guna, mesin penapis ka, air botol ka, tapi pastikan ianya AIR REVERSE OSMOSIS. Pakailah apa jenama pun.

Jumpa lagi nanti…

     

No comments:

Post a Comment