SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Saturday, October 16, 2010

TIPS JAGA KAKI PESAKIT KENCING MANIS: Doktor Ikan

Salah satu komplikasi pesakit kencing manis ialah kaki gangrene( kaki buruk ). Sebab itu semua pesakit diabetes, dinasihatkan sangat-sangat supaya menjaga kaki bagaikan menjaga muka.

Kaki amat mudah luka sebab peskit kadang-kadang hilang deria rasa kaki menyebabkan mereka tidak mengetahui kaki tercedera. Kalau dah luka, susah nak sembuh. Justeru panjagaan kaki bagi pesakit kencing manis amat penting.

Baru-baru ni saya pergi ke Lake Town Bukit Merah. Di sana saya jumpa satu spa yang menawarkan khidmat cuci kaki. Yang menariknya mereka gunakan ikan untuk cuci kaki.

Ikan tu namanya Chin Chin Yu,diimport dari China. Cuma hulurkan kaki dalam kolam tu dan ikan-ikan Chin Chin Yu akan mulakan tugas membuang kulit-kulit mati dan kotoran kaki. Tak sakit tapi geli. Eeeiiii…eeiii. Tapi lama kelamaam enjoy pengurut ikan.

Saya berpendapat semua pesakit diabetes patut dapatkan khidmat ikan ni untuk jaga kaki. sebab  fun dan berkesan.




Kalau anda atau keluarga anda pesakit kencing manis, pergilah dapatkan rawatan kaki yang ringkas, berkesan dan enjoy…




Jumpa lagi………   




Ikan Chin Chin Yu sedang kerumun kat kaki. Geliiiiiii.......


Cepat-cepat kerja, buang semua kotoran celah-celah kaki tu
Habis bulu kaki pun nak gigit. Rajin
Dah bersih dah, sebab dah penat kerja

No comments:

Post a Comment