SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Monday, October 11, 2010

STRATEGI KE 3 CEGAH PINTU PENYAKIT PERTAMA:MAKAN- AWAS GULA!!! MUSUH DALAM SENYUM

Salam semua sahabat….harap anda dah cuba amalkan dua strategi terdahulu.Belum? Takpa perlahan-lahan tapi steady. Jangan tinggal terus dah. Kata hikmat: Kalau tak boleh buat semua, jangan tinggal semua.

Strategi kali ini anda kena faham apa makanan yang masuk dalam mulut anda. Sihat atau sakit badan kita bergantung apa yang kita makan. Mutiara kata “You are what you eat “. Benar sangat, sebenarnya apa yang terjadi kepada badan kita adalah hasil atau natijah apa yang masuk ke dalam  mulut kita, apa yang kita makan.

Kalau madu yang dimakan maka madulah hasilnya. Kalau racun yang dimakan maka racunlah akibatnya.
Anda yang pilih, madu atau racun?

Cuba anda senaraikan apa yang anda masukkan ke dalam mulut anda kelmarin, dari pagi sampai malam. Senaraikan detail. Lepas tu tanya makanan yang masuk ke dalam perut kelamrin tu jadi penawar atau mudarat.

Baik apa pun jawapannya anda jawab sendiri. Saya nak mulakan salah satu makanan yang anda perlu hati-hati sebelum masukkan ke dalam mulut ialah GULA. 

Rata- rata sekarang ni ada kempen kurangkan gula. Saya pasti anda tahu kesan gula lebih dalam badan. Paling kurang gula punca kencing manis. Baca posting saya TOP 10 penyakit makan. Kesemuanya terjadi disebabkan oleh kencing manis.

Tapi kita kena sedar, gula juga penting dalam kehidupan kita. Nak makan mesti ada rasa manis baru best. Anda sanggup minum air tawar sepanjang hayat? Makan lauk tak rasa apa, tawar je. Tak boleh!!. Mana mungkin manusia boleh lari dari manis. Sebab tu lidah manusia pun Tuhan jadikan ada part yang sensitive dengan manis.

Yang menjadi masalah ialah gula BERLEBIHAN. Dengar betul-betul gula BERLEBIHAN. Lebih itulah yang menjadi penyakit. Kalau kita ambik gula ikut keperluan badan ok.

Jadi strategi kita untuk kekal sihat, jangan ambil gula melebihi yang badan perlukan.. Persoalannya Bagaimana nak kurang ambik gula?

Di sini saya nak kongsi apa yang saya buat untuk kurangkan pengambilan gula harian.

  1. Betul-betul kurang amaun/jumlah gula.

Kalau sbelum ni anda makan 2 sudu gula, kurangkan satu sudu. Belajar terima minuman atau makanan yang kurang manis. Bukan tak manis langsung. Manis tapi kurang.

Saya pernah jumpa seseorang yang minum teh tambah gula dan pekat susu. Tak tau lah rasa macam mana. Tapi dia minum selamba je.So cuba berulang kali, lama-lama lidah anda akan terima kurang manis. Tapi kena berterusan.


  1. Elakkan tambah gula dalam minuman bersusu atau kopi segera

Ini satu tips. Kalau anda penggemar minuman campur susu, kopi atau teh, cukuplah manis susu janganlah ditambah gula lagi. Macam tu juga kopi segera sekarang ni.Kopi Janda ka, Radix ka, Larat ka, Lelaki ka, apa sajalah. Kopi campuran tu dah ada gula, jangan ditambah susu atau gula lagi. Masalahnya kalau pergi restoran, kalau tak pesan jangan campur gula pasti dia akan tambah gula. Aduiyaai…

  1. Ganti gula lebih sihat

Ini satu lagi cara anda nak kurang gula. Sebenarnya rasa manis tu tak mudarat. Yang mudarat ialah gulanya. Kalau kita dapat ganti pemanis bukan gula, ia akan dapat mengurangkan pengambilan gula.

Sekarang ni dah ada produk yang dapat menggantikan gula. Ada yang 0% calori. Bagus tu. Kalau anda jenis yang susah nak buang tabiat kurang manis, ini cara yang terbaik.

Cuma produk ni agak mahal nak dibandingkan dengan gula biasa.. Di sini saya senaraikan beberapa produk yang anda boleh pilih.



Ini salah satu pemanis bukan gula.
Pemanis dari pokok Stevia.
Harganya RM59.90


Ini pun satu lagi produk pemanis pokok Stevia.
Kandungannya sama ngan Biomanis.
Yang bestnya harga lebih murah
RM 38
( BERMINAT? CONTACT SAYA)



Gula ni dari jagung. Saya jumpa
produk ni  semasa saya melawat
Indonesia. Tak pasti di Malaysia ada tak


    Ini salah satu pemanis rendah kalori.
    Tapi ini artifial. 
  1. Pilih minuman yang tidak ditambah gula/ kurang manis

Ini pun anda kena hati-hati. Banyak minuman dalam pasaran sekarang. Anda kena ada disiplin. Katakan tidak pada minuman yang manis.

Apa yang saya buat ialah baca kandungan GULA pada label. Tengok pada ruangan 100ml. mesti ada dua ruangan satu 100ml dan kandungan produk.

Saya akan pilih produk kandungan gula kurang 8g / 100ml sebagai pilihan. Sekarang ni dah ada minuman begitu, tapi masih tak banyak. Ada minuman walaupun tertulis NO SUGAR ADDED tapi kandungan gula lebih 10g jugak.

So baca label dulu sebelum beli. Jadilah pengguna yang sihat ok….

Ini antara minuman yang saya suka sebab gula paling kurang. Kurang dari 8g/100ml


Saya tengok semua produk teh POKKA
kandungan gula rendah

Ini pun satu lagi pilihan saya sebab
gula memang rendah tetapi masih sedap

Ini minuman baru dalam pasaran,tapi best jugak
sedap kurang manis


Hati-hati dengan minuman tenaga.
Saya periksa hampir semua minuman tenaga,
produk Orang Kampung sahaja yang kurang gula.
Sebab tu rasa dia pahit sikit tapi sedap.




Ini pun ok sebab gula kurang. Tapi rasa kopi
tetap asli



Bagi penggemar soya, inilah juara air soya
paling kurang gula.Pilihlah



V soy pun ok. Antara air soya yang rendah gula
dalam pasaran

  1. Elak minum minuman manis pada waktu malam

Ini satu lagi cara bagaimana saya  kurangkan pengambilan gula harian. Saya disiplinkan diri lepas pukul 8 malam tak boleh minum air manis dah.

Minum air masak je. Minum banyak-banyak. Kenapa? Yelah, malam kita hanya nak tidur je.  Tak guna tenaga dah. Gula yang kita makan tak digunakan lagi. Badan akan simpan saja dan akhirnya jadi racun kepada badan.

Itu antara cara bagaimana saya kawal pengambilan gula. Kalau anda ada cara anda tersendiri, kongsikan dengan saya ye….kita sama-sama kekal sihat


Sehingga berjumpa lagi....CEGAH SEBELUM PARAH











PS: Saya minta sahabat semua sebarkan ilmu ni pada orang lain juga. Hasrat saya nak kumpul sebanyak mungkin orang-orang yang betul-betul serius nak jaga kesihatan badan mereka.

No comments:

Post a Comment