SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Monday, October 4, 2010

PENYAKIT TOP 10 KE ENAM : STROK ( LUMPUH ) ,PERAGUT KEBAHAGIAN HIDUP

Salam semua, salam sihat. harap anda semua bahagaia disisi keluarga dan orang tersayang. Jangan biarkan kebahagian anda tergugat dengan penyakit yang tidak ada belas kasihan.

Hari ini anda bergelak ketawa, berjalan di pasaraya, membantu orang yang memerlukan, bernyanyi dan berbagai lagi tugas dan aktiviti yang anda suka.  Malamnya anda tidur. Esoknya anda buka mata, tetapi anda tak mampu bangun dari baringan. Anda mahu jerit minta tolong, tetapi tiada suara. Apa perasaan anda?

Tetapi itulah kisah benar yang berlaku saban hari kepada pesakit strok. Strok datang dengan tiba-tiba. Meragut segala kebahagian hidup. Kelmarin masih boleh makan, hari ini tidak boleh telan. Kelmarin masih ketawa riang, harini tidak mampu lagi menggerakkan mulut. Kelmarin boleh berjalan, harini terlantar atas katil sahaja tidak mampu gerak kaki dan tangan.

Strok antara pembunuh utama di hospital. Dianggarkan pesakit strok pada 2001 ialah 20 juta, sekarang mungkin dah berkali ganda.


Apa itu strok?

Orang ramai lebih kenal lumpuh. Sebenarnya lumpuh tu strok atau angin ahmar. Masalah berlaku dekat otak. Otak ialah organ yang mengawal pergerakan tubuh, kaki dan tangan. Apaila bahagian otak yang kawal tubuh rosak maka pergerakan terganggu.




Siapa berpotensi dapat strok?

Kalau anda termasuk di dalam golongan ini jaga-jaga, kebahagian anda mungkin diragut. 
  • Umur - peningkatan umur anda, terutama apabila meningkat umur hingga 65 tahun ke atas, risiko mendapat Strok/Angin Ahmar lebih tinggi.
  • Jantina - Lelaki lebih berisiko tinggi dari wanita.
  • Sejarah keluarga - Risiko anda lebih tinggi jika terdapat ahli keluarga yang menghidap Strok/Angin Ahmar atau Angin Ahmar Ringan (Minor Stroke/Transient Ischaemic Attack)
  •  Tekanan Darah Tinggi (sila rujuk penyakit HYPERTENSION)
  •  Kencing manis (sila rujuk DIABETES MELLITUS)
  •  Paras kolesterol tinggi (sila rujuk HYPERCHOLESTRONEMIA)
  •  Merokok
  • Berat badan yang berlebihan-gemuk atau obesity
  •  Cara hidup tidak aktif (sedentari)- lembab
  •  Tekanan/stress
  •  Pemakanan - kurang serat dan tinggi lemak
  •  Minuman keras - minum minuman keras yang berlebihan

Jenis strok

Ada 2 jenis strok 1) jenis berdarah ( hemorrhage )  2) Darah beku ( ischemia )

Kedua-dua menyebabkan darah tidak sampai ke otak, otak akan lemas dan akhirnya mati. El otak unik sebab tidak boleh tumbuh kembali. Kalau mati maka mati selama-lamanya.

Tetapi strok jenis berdarah lebih bahaya. Selalunya pesakit tidak sedarkan diri dan peluang kematian adalah tinggi.


Boleh cegah ke strok ni. Jawapannya sudah pasti BOLEH. Nanti kita bincangkan panjang lebar bagaimana nak cegah strok ye….
Sampai jumpa lagi.


1 comment:

  1. my dad had stroke and that was why really motivated me into studied the various diseases and exploring many healthy options in life !

    ReplyDelete