SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Tuesday, January 4, 2011

CEGAH PENYAKIT PINTU KE-3 : IMUN GILA( AUTOIMMUNE)

Salam sihat untuk kalian semua….sekarang masa terlalu cemburu kepada saya nak tulis blog ni. Apa pun saya akan terus berkongsi ilmu dengan kalian semua untuk kita sama-sama cegah enyakit sebelum parah.

Kali ni saya nak kongsi sedikit ilmu mengenai Pintu Penyakit ke-3, IMUN GILA.Tak ramai dalam masyarakat kita yang faham penyakit ni. Kalau demam, cirit muntah senang nak explain. Tapi imun gila ni susah sebab doctor sendiri pun masih tak faham mekanisma sebenar penyakit ni.

Secara mudahnya, kita kena faham, dalam badan kita ni ada system Imuniti. Sistem ni kerjanya protect badan dari dua musuh utama, 1) Kuman  2) Kanser. Maknanya kalau system imun kita lemah, kita berisiko nak dapat jangkitan kuman dan kanser. Anda boleh bayang betapa pentingnya imuniti badan ni.

Sebab tu secara naturalnya, bayi yang baru lahir sangat digalakan minum susu ibu. Kalau dalam Islam, digalakkan ibu-ibu menyusu bayi mereka sampai umur 2 tahun. Why? Sebab dalam susu awal ibu ada Kolustrum. Kolustrum ni ada antibody semulajadi untuk melindungi bayi dari serangan penyakit. Hebatkan?
Yang jadi masalah sekarang, dalam sesetengah kes, system imun ni jadi gila. Sepatutnya imun  jaga badan, tetapi ni terbalik, imun sendiri jadikan sel badan sendiri sebagai musuh. Kira belot.  Kata pepatah,”Harapkan pagar, pagar makan padi”. Cis!!!!

Systemic Lupus Erythromatosus ( SLE ) adalah penyakit yang paling banyak berlaku disebabkan oleh imun gila ni. Sampai dah ada persatuan SLE sekarang. Kes SLE makin bertambah dari tahun ke tahun. Selain itu Rheumatoid arthtritis, Scleroderma, Grave’s disease( sakit tiroid) , Myasthenia Gravis( sakit otot)   adalah antara secebis penyakit daripada beribu-ribu penyakit imun gila.

Ruam pada kedua pipi( butterfly rash

Gugur rambut juga antara tanda Imun Gila

Yang menakutkan bila imun jadi gila, dia boleh menyerang mana-mana sel badan dari hujung rambut sampai hujung kaki. Tapi favourite sel ialah sendi-sendi. Sebab itu kalau orang muda sakit-sakit sendi kena siasat. Yng lain, rambut gugur, ada ulser mulut, pipi jadi merah, kulit tak tahan panas antara tanda-tanda.
Apa punca Imun Gila?

Sedih saya nak cakap. Sebab definit cause nobody knows. Ada yang kata sebab jangkita virus, genetic dan chemical exposure. Tapi tidak ada satu keterangan yang pasti. Sedihkan kita lawan musuh yang tak nampak.
Saya ada hadir dalam satu Simposium. Dia bentang mengenai pencemaran plastic dan chemical sekarang. Yang menariknya, sekarang saintis ada basis untuk kaitkan penyakit Imun gila dengan pencemaran chemical.
Dia dedahkan satu kajian yang amat mengejutkan. Mereka analisa darah bayi yang diambil sebaik sahaja dilahirkan dari beberapa buah negara dan benua. Mereka dapati kandungan darah sudah tercemar dengan bahan kimia. Ini yang amat membimbangkan mereka.

Mungkin plastik ini punca pencemaran kimia
Dari mana bahan kimia ini datang? Dari pencemaran air, pewarna dan ubat tahan dalam makanan, racun sayur yang digunakan, antibiotic yang dicucuk pada haiwan yang kita makan, bahan plastic yang kita guna haria dan banyak lagi. Pendek kata kita hidup dizaman bahan kimia. Sekarang sudah nampak bencana yang berlaku.
Satu contoh menarik yg Prof bagitau, botol susu bayi diperbuat dari plastic. Bahan kimia dari plastic akan terbebas apabia panas. Kita bancuh susu anak guna air panas. Sebenarnya anak kita minum susu bersama bahan kimia. Gerunkan? Tapi ada ka alternative botol susu dari kertas?

Justeru saintis sekarang mengatakan peningkatan penyakit Imun Gila ini ada kaitan langsung dengan pencemaran kimia. Maknanya anda dan saya amat berisiko untuk kena penyakit ini. Oh!!Nooooo
Bagaimana nak mencegah Imun Gila ni, tunggu posting akan datang  ya?  Jumpa lagi


                 

No comments:

Post a Comment