SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Thursday, January 20, 2011

FOKUS SEMASA: PESAKIT MENTAL MENINGKAT 15.6 %.APA DAH JADI?

Salam semua.....hari ini saya terbaca rencana dalam paper, pesakit mental di Malaysia meningkat 15.6 %. Sekarang jumlah pesakit mental di Malaysia dianggarkan lebih daripada 400,000 orang.
Apa kata anda? Memang di kalangan psikiatrik mengjangkakan sakit mental akan menjadi cabaran baru kesihatan dunia. Kerajaan dah nak mulakan langkah-langkah pencegahan di peringkat sekolah lagi.

Bagi saya sakit mental ini berkaitan langsung dengan hati. Sakit mental berlaku berpunca daripada hati yang tidak tenteram, tidak tenang. Sampai satu peringkat hati ini akan rosak.

Seperti getah underware( maaf kalau contoh ini menyinggung perasaan, tapi nak bagi mudah faham) Kalau di regang panjang-panjang lama-lama akan kendur dia. Jiwa manusia juga akan rosak kalau terus tertekan.

Serupa juga dengan empangan air. Kenapa air diempangan terpaksa dilepaskan semasa musim banjir? Bila empangan dah penuh dan tak mampu lagi menakung air yang banyak, maka perlu dilepaskan supaya kurang tekanan dalam empangan. Kalau tidak jawabnya empagan akan pecah dan malapetaka yang lebih dasyat akan terjadi.

Begitu juga dengan hati manusia, jiwa yang tidak tenteram kan menambah tekanan kepada jiwa. Kalau tekanan ini tidak diredakan maka jiwa akan pecah dan rosak. Jiwa yang rosak inilah punca terjadinya sakit mental.

So cara nak cegah sakit mental ini dengan cari jalan bagaimana untuk meredakan jiwa yang kacau ini.

Ada orang kata pergi melancong, pergi berehat, cari keseronokan di disko, ambil dadah untuk lupakan masalah. Tapi masalah lain pulak yang datang.

Jawapan saya ialah dengan mengingati ALLAH. Tuhan saya dan anda. Tuhan kita semua. Yang hidup tidak akan mati. yang Maha berkuasa. Yang mampu menyembuh dan memudaratkan.

" Tidakkah dengan mengingati ALLAH jiwa akan jadi tenang" - maksud Al- Quran

Itulah ubat paling berkesan nak cegah sakit mental. Percayalah. Saya akan menulis khusus tentang skit mentak ini......tunggu dan berdoa supaya kuat untuk terus menulis.

No comments:

Post a Comment