SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Monday, December 20, 2010

SNEK SIHAT UNTUK DIKONGSI

Salam semua......

Kali ni saya nak kongsi dan cadangkan kepada semua beberapa snek yang saya amalkan. Kalau anda serius dengan diet anda, ada 2 benda yang anda kena hati-hati 1) Makan malam 2) Snek.

Apa makna snek? Saya rasa anda pun tahu, makanan yang diambil selain daripada major meal. Makanan sampingan. Satu perkara yang menjadi tabiat saya, apabila memandu jauh, mulut saya tak boleh diam. Kena kunyah sesuatu. Tu lah masalah. Biasaya apa yang anda makan. Yang popular Chip potato( Pringles, Mister Potato), Coklat, Junk food. Kadang-kadang kita rasa biasalah makan ringan. Tapi sedarkah anda banyak mana kalori yang kita ambil? Banyak oooooooooo....yang bestnya, kita masih mengaku berdiet.

Dulu saya pun macam anda jugak. Tapi bukan sekarang. Di sini saya nak kongsikan kepada anda snek yang saya ambil bila saya memandu jauh.
1.


Ini yang penting, Pastikan tiada preservatif dan lemak


Chip epal dry vacum. Ada banyak perasa selain epal tetapi saya suka epal. Masalahnya tak meluas pasrannya. Saya hanya jumpa di Giant Kota Bharu saja.

2.


Ini pun satu lagi pilihan saya. Ada macam-macam kekacang dalam tu. kekacang amat baik untuk jatung dan minda anda. Sambil memandu sambil jaga kesihatan. Ini baru gaya hidup sihat.

3.

Jagung rebus. Ini satu lagi kegemaranku. Tapi pastikan jagung tu tak dicampur dengan apa-apa. garam, susu, marjerin. Selalunya saya akan minta jagung rebus plain. Mungkin anda akan dipandang pelik oleh peniaga tu. Biarkan,

3.


 Buah-buahan segar. Ini pun snek yg amat saya suka. Kalau nak ke KL, pasti saya akan singgah R&R Sungai Perak. Selain tempat yg selesa, di sana banyak dijual buah potong. Macam-macam ada. Tapi pastikan betul-betul segar. Kadang-kadang buah tu dah dipotong pagi, petang masih dijual. Yang terbaik, anda pilih buah, dan suruh penjual tu potong. 

Semoga kita boleh amalkan gaya hidup sihat...

No comments:

Post a Comment