SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Sunday, January 30, 2011

CERPEN SIHAT 6 : " LEBIH BAIK MATI....."


Malam ni aku kena syif malam. Walaupun mataku masih sakit disebabkan oleh 'conjuctivitis' tetapi aku gagahkan diriku jua.

Sedang aku berjalan melintasi hadapan pintu bilik rawatan, aku terpandang seorang lelaki, separuh abad umurnya, sedang menunggu rakanku untuk menerima rawatan. ku lihat tangannya bergoyang-goyang." Pak cik ni ada Parkinson ni," getus hatiku.

Lalu aku pun menyapa lelaki tersebut," Pak cik tunggu doktor ke?" " Lebih baik pak cik mati doktor" katanya tanpa menjawab soalan aku." Kalau doktor tak percaya, esok doktor akan dengar berita saya mati, kena langgar lori atau terjun bangunan" katanya lagi.

Aku pun pelik dan hairan apa masalah lelaki ni. Lalu dia terus bercerita, " Saya dah ada Darah tinggi, kencing manis. Dah tu kena strok pula sampai jadi Parkinson. Badan selalu kebas-kebas dan nak pegang apa pun susah. Nak minum air pun tak boleh sebab cawan jatuh. Saya juga ada sakit jantung, tersumbat tiga saluran 100%. Saya dah pergi jumpa doktor jantung, depa letak "spring" tapi fail. Depa kata nak buat by pass tapi senyap je.Tak cukup dengan tu saya pi sampai HKL jumpa pakar neurology, depa kata Parkinson saya tak boleh baik. Saya ada isteri dan 3 anak. Isteri minta cerai sebab saya sakit. Saya sayang anak saya tapi saya tak dapat nak jaga mereka. Saya dah tak nak hidup lagi dah, saya nak mati habis cerita, cerita lelaki tu panjang lebar tanpa dipinta.

Aku berjumpa HO ku, dia bagitau pak cik ni berjalan 2 jam ke hospital semata-mata nak minta tolong. Dulu dia seoarang body builder. Dia pernah cuba bunuh diri 2 kali, terjun bangunan dan feri. Tapi dua-dua ada orang selamatkan dia.

Tiba-tiba hatiku jadi sayu. Kesian pakcik ni. Betapa hebatnya ujiannya. Tiba-tiba dia menjerit' biar aku mati!!! sambil menghantuk kepala ke dinding. aku pun terus memegangnya dan minta MA sediakan ubat penenang. Terus dibenamkan jarum ke otot nya dan pak cik pun tertidur.

Aku terus terfikir betapa hebatnya cubaan dunia ini kepadanya. Kalau aku pun tak pasti dapat menanggungnya. Apa pun kita sebagai manusia mesti sentiasa bersangka baik dengan Allah. Dia tidak akan menganiaya hambaNya. Yang penting terus mengharap pertolongan dan terus berusaha tanpa putus asa. Kerana Dialah yang memebri manfaat dan Mudarat.

Satu lagi yang bermain dibenakkau, kes-kes Depression sekarang makin menjadi-jadi di dalam masyarakat yang gilakan dunia dan material ini. Tidak nampak tanda-tanda pulih sakit mental melainkan makin merncing.

No comments:

Post a Comment