SALAM SIHAT SEMUA....BLOG INI KU TULIS UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT MENGENAI LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN DARIPADA PENYAKIT. RAMAI DI ANTARA KITA YANG TIDAK ADA PANDUAN UNTUK MENCEGAH PENYAKIT. WALAUPUN RAMAI YANG SUDAH TAHU PENTINGNYA MENCEGAH DARIPADA MENGUBATI. MAJORITI HANYA PEDULI TENTANG KESIHATAN BILA DAH SAKIT. SEBENARNYA KITA PERLU ATUR STRATEGI UNTUK SIHAT...MOGA BLOG INI BERMANFAAT UNTUK KITA BERSAMA......................

Monday, July 11, 2011

PENAWAR KEPADA HIV....TAK NAK KE

Semasa bercuti ke kampung tempohari, saya agak lapang. Saya terpandang sebuah majalah Reader’s Digest bertarikh Disember 2008. Menyelak helaian majalah pada mukasurat 144 , saya agak tertarik dengan satu artikel berbunyi “ Circumcision Protects Against HIV and Infection”. Di sini saya ringkaskan artikelnya.
Berkhatan akan menjadi popular dalam masa sekarang disebabkan oleh pelbagai kajian yang dijalankan berupaya membuktikan terlalu banyak faedah berkhatan kepada manusia.

Melindungi daripada HIV. Berkhatan mampu menurunkan risiko HIV serendah 60%. Ini disebabkan foreskin( lebihan kulit kemaluan adalah sasaran kepada kuman HIV. Juga mudah melecet semasa sek dan sekaligus membuka jalan kepada kuman HIV masuk ke badan. Kata Professor RogerShortdaripada Jabatan O&G Universiti Melbourne,” Membuang foreskin akan menutup pintu jalan kuman ke dalam badan. Berkhatan telah terbukti berkesan tanpa ragu dapat mencegah HIV.” 

Mengurangkan kadar kanser servik. Kanser ini disebabkan oleh Human Papillo Virus(HPV). Lelakiyang berkhatan 3 kali ganda kurang membawa kuman ini. Kajian Menunjukkan 58% penurunan kadar risiko dikalangan wanita yang pasangan mereka berkhatan.

Kurang prostat kanser. Lelaki yang berkhatan berisiko rendah untuk mendapat kanser prostat. Ada bukti yang menunjukkan bahawa jangkitan pada foreskin merebak pada urethra. Ini menjadi penyebab kepada prostat kanser.

Kurang mendapat jankitan kencing. Lelaki yang berkhatan berisiko lebih rendah untuk mendapat jangkitan kencing berbanding leaki yang tidak berkhatan.

Pointnya di sini, betapa besarnya hikmah yang dianjurkan oleh Islam. Kita diwajibkan untuk berkhatan atas dasar suruhan agama. Rupanya terdapat faedah dan hikmah yang amat besar kepada manusia.

  

3 comments:

  1. was doing some research on aids and come across your blog. in africa, they are practicing the ABC concept to reduce AIDS - abstinence, be faithful, condoms. there are also now circumcision programmes using the TaraKlamp.

    although not a muslim, i believe the health ministry should promote this in malaysia as well seeing the many benefits to men and women.

    ReplyDelete
  2. Salam DR,Sy bru je trjumpa blog DR ni,bnyak informasi dan tip kesihatan yg sy dpat, Tahniah DR..blog yg sgat bgus,truskan mnulis wlaupun sy tau kje DR ni mmg bzy, Inysallah usaha DR akan mendapat ganjaran dari ALLAH S.W.T..INSYALLAH..

    ReplyDelete
  3. Dr knp dh lama x update blog nie :(

    ReplyDelete